Test k lekci „Pluralita postojů vůči režimu”
Předpokladem k tomuto testu je absolvování lekce „Pluralita postojů vůči režimu v 50. letech 20. století”. Navrhovaný test vychází především z materiálů obsažených v lekci. V rámci jednotlivých úkolů mají žáci analyzovat několik filmových ukázek. Doporučujeme jednotlivá videa k těmto úlohám pustit žákům přes dataprojektor. Konkrétní bodové hodnocení jednotlivých úloh není uvedeno záměrně, namísto pevných kreditů jsou zařazena doporučení, jak je možné odpovědi hodnotit.
Úloha 1Zadání úlohy 1: Připomeňte si video 1 (Učíme se od sovětských lidí, 1950) a video 2 (Ohlédnutí, 1968). Rozhodněte na základě analýzy těchto filmových ukázek, zda jsou následující tvrzení vztahující se k nim pravdivá: |
1. První ukázka deklaruje souhlas většiny obyvatelstva s nástupem komunistického režimu v roce 1948. | ANO-NE | |
2. První ukázka deklaruje zásadní rozdíl mezi rokem 1945, kdy bylo osvobozeno Československo, a rokem 1948, kdy se moci chopili komunisté. | ANO-NE | |
3. Druhá ukázka ilustruje souhlas části mladé generace s nastupujícím komunistickým režimem na začátku 50. let 20. století. | ANO-NE | |
4. V druhé ukázce vidíme následky represí obyvatel ČSR ze strany komunistického režimu. | ANO-NE |
Komentář a hodnocení k úloze 1
Úloha 2 |
Zadání úlohy 2: Srovnejte video 3 (Žert, 1968) a video 4 (Dovolená s Andělem, 1952). Které z videí podle vás spíše odpovídá současnému historickému poznání? Zdůvodněte své rozhodnutí na základě znalostí historických událostí. Do zdůvodnění napište alespoň 30 slov. |
- Pravdivé je spíše video 3, protože. ..
- Pravdivé je spíše video 4, protože ...
- Obě videa můžeme považovat za pravdivá, protože ...
- Ani jedno video nemůžeme považovat za pravdivé, protože ...
Komentář a hodnocení k úloze 2
Úloha 3a |
Zadání úlohy 3a: Ve videu 5 (Tichá bolest, 1990) máme zachyceny příběhy dvou kapitánů Československé armády, nadporučíka Kopřivy (hraje ho V. Jandák) a otce vojáka Janka Kadavého (je přítomen pouze v Jankově vzpomínce). Co můžeme o těchto dvou důstojnících na základě informací z ukázky a našich znalostí minulosti říci? Na základě analýzy ukázky a vašich znalostí o minulosti rozhodněte, která možnost je nejpravděpodobnější. |
- Otec vojáka Janka bojoval v řadách britské RAF, ale padl do německého zajetí a byl nacisty jako vlastizrádce oběšen. Myslím si to proto, že ...
- Otec vojáka Janka padl zřejmě za oběť politickým procesům na začátku 50. let. Myslím si to proto, že ...
- Nadporučík Kopřiva byl zřejmě spolubojovník z jednotky Jankova otce a podobně jako on byl obětí politických čistek v 50. letech. Myslím si to proto, že ...
Komentář a hodnocení k úloze 3a
Úloha 3b
Zadání úlohy 3b:
Ve videu 5 (Tichá bolest, 1990) vidíme útržek dvou vojenských osudů - otce vojína Janka Kadavého a nadporučíka Kopřivy, který je Jankovým nadřízeným. Na základě svých znalostí minulosti rozhodněte, kdo jsou „oni”, kteří v této ukázce popravili Jankova otce:
- Nacisté. Myslím si to proto, že ...
- Komunisté. Myslím si to proto, že ...
- Vojáci. Myslím si to proto, že ...
- Soudci. Myslím si to proto, že ...
Komentář a hodnocení k úloze 3b
Úloha 3c
Zadání úlohy 3c:
Ve videu 5 (Tichá bolest, 1990) vidíme útržek dvou vojenských osudů - otce vojína Janka Kadavého a nadporučíka Kopřivy, který je Jankovým nadřízeným. Na základě svých znalostí minulosti rozhodněte, co bylo nejspíše důvodem rozdílnosti těchto osudů:
- Sociální původ obou vojáků.
- To, že Kopřiva byl tankista a Kadavého otec stíhač.
- To, že Kadavého otec bojoval ve válce.
- To, že Kadavého otec sestřelil 11 německých stíhaček.
Komentář a hodnocení k úloze 3c
Úloha 4 |
Zadání úlohy 4: Video 6 (Záznam z procesu H, 1950) a video 8 (Vracenky 1990) tematizují politické procesy v 50. letech 20. století. Vyberte na základě těchto ukázek a dalších znalostí o těchto událostech možnost, která nejlépe vystihuje vnímání procesů ze strany veřejnosti. |
1. Veřejnost sledovala tyto procesy velice pozorně. | ANO- NE |
2. Část veřejnosti nepřijala oficiální vysvětlení a důvěryhodnost režimu tak utrpěla. | ANO- NE |
3. Politické procesy vnímali lidé především v soukromí, na veřejnosti se procesy příliš netematizovaly. | ANO- NE |
Komentář a hodnocení k úloze 4
Úloha 5 |
Zadání úlohy 5: Video 7 (Vracenky, 1990) ilustruje rozdílné postoje různých lidí vůči komunistickému režimu na počátku 50. let 20. století. Vidíme Vlastu, matku malého kluka z ukázky, která je členkou KSČ, a Fandu, jehož dědovi sebralo pole JZD. Určete historický kontext, který nejblíže vystihuje Fandou očekávaný příchod Američanů do Prahy. Správná je pouze jedna možnost. |
- Účast Američanů ve válce proti nacistickému Německu.
- Americká snaha zapojit státy střední Evropy do paktu NATO.
- Americko-sovětské soupeření v tzv. studené válce.
- Antikomunistická politika amerického senátora Josepha McCarthyho.
Komentář a hodnocení k úloze 5
Úloha 6
Zadání úlohy 6:
Jakou roli hrála média ve vnímání komunistického režimu? Prohlédněte si video 1 (Učíme se od sovětských lidí, 1950), video 6 (Proces H, 1950), video 7 a video 8 (obě Vracenky, 1990). Napište na dané téma nejméně 100 slov. Všímejte si těchto skutečností:
- doba, ve které ukázky vznikly
- žánr dobových ukázek
- jaká média v ukázkách „vystupují”
- jak lidé v ukázkách reagují na zprávy těchto médií (jak jsou média účinná)