Underground
Zemědělská usedlost na samotě Nová Víska v severních Čechách (část obce Místo, mezi Chomutovem a Kadaní) byla zakoupena na konci 70. let 20. století skupinou mladých lidí, většinou signatářů Charty 77, aby sloužila (v letech 1978–1981) ke komunitnímu životu a aby poskytovala dostatek místa pro undergroundové koncerty či festivaly. V důsledku velkého počtu spolumajitelů byla návštěvnost hojná. Jezdili sem přátelé z celého Československa i ze zahraničí. Stálí obyvatelé „baráku“, který se stal jakýmsi vzorem komunitního bydlení, cílevědomě hledali a prověřovali mechanismy komunitního životního stylu. Vzhledem k sílícím represím ze strany politicko-policejního mocenského aparátu se na Nové Vísce stalo nutností uplatňovat při organizaci koncertů a festivalů konspirativní metody. Koncert Plastic People na počest Ladislava Klímy, dvě vystoupení DG 307, první punkrockový festival v Československu a další akce se staly nedílnou a významnou součástí historie české hudební scény. V roce 1981 byl objekt vyvlastněn s odkazem na „bezpečnost státu“. Jakékoli další pokusy majitelů domu na Nové Vísce pořídit znovu společné zázemí byly Státní bezpečností okamžitě znemožněny. V klipu vidíme řadu „obyčejných lidí“, kteří však žili jinak než většina jejich spoluobčanů. Zdá se tedy, že na přelomu 70. a 80. let bylo možné vyznávat i jiný přístup k životu a životní strategii než konformní. Prostředí undergroundu vytvářelo alternativu nejen k „mlčící většině“, ale i k politicky jednajícímu disentu. Ovšem podobně distanční postoje, jako měli příslušníci „většinové“ společnosti vůči undergroundu v českých zemích, panovaly i v západní společnosti. Také tam byl underground považován za okrajový, sociálně patologický fenomén. Majitelé:
Spolubydlící:
Archiv Františka Stárka
Záběry zachycující život v komunitách v severních Čechách ze 70. let 20. století bychom dnes asi označili za domácí video. Pochází z archivů Františka Stárka, badatele zabývajícího se undergroundem. Zachycují každodenní život těchto komunit. |