Uklízečky
Socialistická společnost v duchu projektu beztřídní společnosti usilovala o rovnostářství. Všichni si měli být rovni. Přesto byla sociálně rozvrstvená, existovaly skupiny či profese s vyšším a nižším společenským statusem. Stejně jako v dnešní době patřilo povolání uklízečky k těm profesím, které měly minimální uznání. Uklízečka Hortenzie (Helena Růžičková) z filmové ukázky formuluje tváří v tvář „městské paničce“ (Stella Zázvorková) tuto rovnostářskou myšlenku velmi důrazně, v podtextu je ovšem zřetelná komediální nadsázka. Řada filmových komedií ze 70. a 80. let obhajovala étos socialismu právě skrze komediální satiru, jejímž terčem byla maloměšťácká rodina, která byla zosobněním pokleslého individualismu, účelově orientovaného jednání a touhy po majetku. Zůstává otázkou, která z postav je realističtější, zda bodrá uklízečka Hortenzie, či upjatá městská panička v podání Zázvorkové, která po večerech tajně uklízí na druhém konci města, aby si přivydělala.
Zítra to roztočíme, drahoušku…! (1976, r. Petr Schulhoff) |