Pohřeb
Vybraná scéna je ze závěru filmu Zapomenuté světlo. Ačkoliv se jedná o pohřeb, mnohé se v dobré obrací. Farář Holý bojoval za záchranu vesnického kostela, je však rozhodným odpůrcem režimu a není ochoten ke spolupráci. Zachrání ho paradoxně smrt hraběnky, která se narodila na zámku ve vsi, a ačkoliv žila v exilu, projevila přání být pohřbená ve svém rodišti. Výjimečný pohřeb přijede celebrovat sám český arcibiskup (od roku 1977 jím byl František kardinál Tomášek), čímž se na případ faráře Holého obrátila pozornost a arcibiskup zařídil, aby kostel nebyl zavřen, a Holý dokonce získal zpět státní souhlas k výkonu kněžské profese. Ukázku můžeme použít i jako ilustraci existence církve v normalizačním Československu. Přes velké proticírkevní tažení v padesátých letech byl v mnoha regionech počet věřících dost vysoký, všimněte si, jak je kostel při pohřbu plný. Tím pádem si zachovali vliv i nejvyšší představitelé církví a jejich loajalita byla pro režim hodnotná. V 70. a 80. letech se vztah mezi církví a režimem změnil od otevřeného nepřátelství k toleranci a lavírování církve mezi loajalitou a odporem k režimu. Zapomenuté světlo (1996, r. Vladimír Michálek) |