Oblastní workshop SPOL – Kriteriální hodnocení v dějepisu a v občanské výchově
16. února 2023, 13:00–16:00, NPI ČR Jihlava, Zborovská 3
Lektor se zaměří na problém hodnocení badatelsky orientované výuky. Zatímco ověření faktografických znalostí je poměrně jednoduché, získat informace o kognitivně náročnějších operacích, jako je analýza zdroje a schopnost syntetizovat z těchto zdrojů odpověď, je nepoměrně náročnější. Z hodnocení se tak stává bolavé místo konstruktivistické výuky. Lektor se pokusí navrhnout postupy, jak formulovat kritéria pro hodnocení, a účastníci a účastnice si zkusí podle těchto kritérií hodnotit konkrétní žákovské výstupy z badatelské výuky. Během skupinové intervize budou využity zkušenosti získané tvorbou badatelské učebnice dějepisu a účastí v projektu Dějepis+.
Program
Blok 1: Představení kriteriálního hodnocení (45 min.)
Formulování hodnotících kritérií by mělo úzce souviset s definicí vzdělávacích cílů a zároveň se zněním badatelské otázky. V úvodu představíme metodologická východiska přístupu ke kriteriálnímu hodnocení a poté na konkrétních metodikách ilustrujeme logiku jejich vytváření.
Blok 2: Jak vytvářet kriteriální hodnocení (90 min.)
Aplikujeme znalosti získané v bloku 1 a pokusíme se v rámci skupinové práce vytvořit kriteriální hodnocení ke konkrétní metodice. Zkušenosti budeme následně sdílet mezi skupinami.
Blok 3: Hodnotíme badatelskou výuku (45 min.)
Využijeme anonymizovaných výstupů žáků z testování badatelské učebnice dějepisu a pokusíme se hodnotit jejich výstupy.