Semináře

Nabídka seminářů, jež pořádá Oddělení vzdělávání ÚSTR. Semináře jsou určeny pro učitele, studenty a otevřené jsou i dalším zájemcům. Kontaktní osobou je Anna Macourková (anna.macourkova@ustrcr.cz).

  1. Seminář pro učitele
  2. Semináře pro školní třídy
  3. Webové semináře
  4. Přehled uskutečněných seminářů

Semináře pro učitele

Představují kontroverzní témata pro výuku soudobých dějin či minulostních témat občanské výchovy spíše obtíž, nebo příležitost? Lze pracovat s nebezpečnými tématy bezpečně? Které postupy témata otevírají a mají šanci udržet nejen pozornost, ale též klima otevřenosti ve třídě?

Seminář je zdarma a je akreditován MŠMT v systému DVPP pod č.j. 10633/2016-1-385.

Patří devadesátá léta do školní výuky dějepisu, nebo je časový odstup pro takový krok stále ještě nedostatečný? Proč a jak o tomto období učit? Kde končí dějiny a začíná současnost? Byla devadesátá léta „svobodná“, „divoká“ nebo „bez přívlastku“? Na tyto a další otázky se v rámci workshopu pokusíme společně hledat odpovědi.

Přihlásit se na seminář

Jak fotografové utvářejí obraz světa? Co a jak lze z fotografií vyčíst o minulosti? Jak fotografie ovlivňují naše vzpomínání? Společně rozebereme případy, kdy fotografie změnily dějiny, ale podíváme se i na snímky, které naopak neovlivnily vůbec nic.

Registrace na seminář ne e-mailu jiri@dox.cz


Semináře pro školní třídy

Přímo v městském prostoru budou žáci a studenti pracovat s dobovými články, fotografiemi a vzpomínkami a přenesou se tak do napjaté atmosféry konce 30. let v ČSR, do kterého přicházeli uprchlíci před nacismem z okolních zemí i ze Sudet. Semináře pro žáky 9. tříd ZŠ a studenty SŠ proběhnou v září a říjnu ve spolupráci s Multikulturním centrem Praha.

Přihlášky: zuzana.schreiberova@mkc.cz



 Webové semináře

Online na rvp.cz/informace/online-diskuze

  • 7. ledna od 20 hodin, Využití fotografie ve výuce dějepisu, Kamil Činátl

Didaktika dějepisu věnuje fotografii jako specifickému pramenu velkou pozornost z mnoha důvodů: snímky jsou srozumitelné, vyvolávají emoce, jejich prezentace není technicky náročná, jsou dostupné, sami žáci mohou přijmout roli fotografů.

Záznam semináře nalezneze zde.

  • 10. února od 20 hodin, Československo 3889: příklad využití počítačové simulace ve výuce o minulostiJaroslav Pinkas

Československo 38–89 je série výukových simulací, které kombinují prvky interaktivního komiksu a počítačových her. Simulace přibližují žákům klíčové okamžiky československých soudobých dějin a umožňují jim prožít dobové události z pohledů různých osob.

Záznam semináře naleznete zde.

  • 13. dubna od 20 hodin, Případ Mašínové v kontextu výuky o 50. letechJaroslav Pinkas

Příběh bratří Mašínů a jejich boje proti komunistickému režimu na počátku padesátých let 20. století je součástí českého vztahování k minulosti už více než čtyřicet let. Opakovaně se vrací a vynořuje na povrch a klade nám otázky po legitimitě jejich činů a tedy i legitimitě tehdejšího režimu.

Záznam semináře naleznete zde.


Přehled uskutečněných seminářů

  • Historická dílna: Havel, Charta 77 a obrazy disentu ve výuce, 3. března 2017, 10:00 - 15:00, Centrum současného umění DOX, Poupětova 1, Praha 7

Dílna pro učitele a další zájemce se zaměří na to, jak tato důležitá témata funkčně zapojit do výuky minulosti. Jak by mohla vypadat kapitola učebnice o Havlovi a Chartě 77? S jakými dalšími tématy lze boj za lidská práva v 70. a 80. letech v Československu propojit? Jak postavit hodinu zaměřenou na společnost v normalizačním Československu?

  • Engaging Students With History: Challenges of teaching with primary sources in contemporary history education, 16. března 2017, od 16 hodin, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy v Praze, M. Rettigové 47/4

Využití školních historických pramenů a badatelsky orientované vyučování patří k základním principům moderní didaktiky dějepisu. Seminář nabídne zkušenosti učitelů a tvůrců vzdělávacích pomůcek s tím, jak jsou tyto principy uplatňovány v praxi.

  • Historická dílna: Využití fotografie ve výuce dějepisu, 31. března 2017, 9 – 14 hod., Ústav pro studium totalitních režimů, Hadovka Office Park, Evropská 2590/33c, 160 00 Praha 6

Seminář pro učitele ZŠ, SŠ i gymnázií se zaměří na využití fotografie ve výuce dějepisu a příbuzných společenskovědních předmětů. Lektoři Oddělení vzdělávání Ústavu pro studium totalitních režimů představí několik možných přístupů k práci s historickými snímky. Seznámí učitele s prototypem aplikace HistoryLab, která zpřístupňuje historické fotografie a nabízí nástroje pro jejich využití v rámci vzdělávání o historii.

  • Odkud to vlastně víme? Archiv ve výuce, 5. května 2017, 9 – 15 hod., Ústav pro studium totalitních režimů, Hadovka Office Park, Evropská 2590/33c, 160 00 Praha 6

Archivy jsou nejrozšířenější paměťové instituce a historické poznání se vytváří právě z jejich studia. Archiv nemusí být jen oficiální instituce – obce, školy i rodiny vytváří své vlastní sbírky, ve kterých se kumulují záznamy o jejich minulosti. Jak využít návštěvu archivu a jak pracovat s rodinným či školním archivem? Jak iniciovat archivní bádání ve školních podmínkách? Jak nakládat s etickými pravidly při práci s archivními materiály? Na příkladu nových programů pro školy vzniklých ve spolupráci s Archivem bezpečnostních složek budeme diskutovat o tom, jak žáky a studenty motivovat pro práci s prameny, vysvětlit jim omezení, která písemnosti mají, a také fungování archivu jako instituce. Budeme sdílet zkušenosti a tipy ze spolupráce s regionálními archivy a diskutovat, jaké školní projekty zaměřené na práci s archiváliemi různého typu můžete vyzkoušet také vy.

  • Dějepis a výchova k občanství – podivné sousedství, 26. května 2017, 9 – 15 hod., Filozofická fakulta UK, nám. Jana Palacha 2, Praha 1, místnost č. 104

Skutečnost, že školní předměty dějepis a výchova k občanství mají společné styčné body, není nijak nová. Mnohem obtížnější bývá najít cestu k tomu, jak historickou dimenzi občanského vzdělávání uplatnit ve výuce, aby nebyla jen černobílým dělením historických postav na vzory pro současné jednání a odstrašující příklady. V rámci semináře se chceme zabývat vztahem výchovy k občanství a dějepisu na více úrovních. Kde končí dějepis a začíná „občanka”? Jaká témata mohou být vhodná pro propojování obou předmětů? Jakou roli může hrát projektové vyučování nebo spolupráce s externími institucemi (muzea, archivy, neziskové organizace)? Jaké jsou příklady dobré praxe u nás i v zahraničí? Během semináře bude možné si vyzkoušet práci s prameny na konkrétních tématech a odnést si tak inspiraci do vlastní výuky.

  • Historická dílna: Rok 1968, 2. června 2017, 9 – 15 hod., Ústav pro studium totalitních režimů, Hadovka Office Park, Evropská 2590/33c, 160 00 Praha 6

Události československého roku 1968 představují kanonické téma nejen školního dějepisu. Je jasné, že o pražském jaru by se mělo učit. Vládne však stejná shoda na úrovni použitých metod a pramenů? Vyprávíme ve školách jeden příběh roku 1968, nebo se naše výklady liší? Seminář nabídne několik pramenných sond, s jejichž pomocí lze ve školním prostředí a v interakci s žáky utvářet příběhy roku 1968. Návazně se pokusí o reflexi možných způsobů vyprávění o roce 1968 v kontextu historického vzdělávání.

  • Historická dílna: Digitální obrazy historie, 16. června 2017, 10 – 15 hod., Centrum současného umění DOX, Poupětova 1, Praha 7

Historická dílna určená učitelům i studentům se zaměří na proměny obrazů minulosti, jež se odehrávají v digitálním prostředí a na internetu. Je internet pouze nosičem ustálených historických významů, nebo digitální technologie mění i naše chápání a interpretaci minulosti? Jakým výzvám v tomto prostředí čelíme jako vzdělavatelé? Seminář nabídne i workshopové části – jednou využijeme stopy minulosti v hlubinách internetu a podruhé aktuální výstavu centra DOX o velkých datech, BIG BANG DATA.

  • Hodnocení v soudobých dějinách, 20. října 2017, 9:00—15:00, Skautský institut, Staroměstské nám. 4/1, Praha - Staré Město

Seminář se zaměří na prezentaci moderních didaktických trendů v oblasti evaluování výuky. Účastníci se seznámí s teoretickými rámci evaluace v soudobé angloamerické didaktice dějepisu a zároveň se standardy dějepisného vzdělávání, které reprezentují aktuální (prozatím nepovinnou) normu pro výuku dějepisu. Pozornost bude věnována také ožehavým otázkám etické perspektivy hodnocení, která je zvláště v soudobých dějinách mimořádně náročná.

  • Historická dílna: Obrazy TGM, 25. října 2017, 13—17 hodin, Muzeum T. G. Masaryka v Lánech, Zámecká 197, Lány

Historická dílna Obrazy TGM vznikla jako doprovodný program výstavy T.G.M. Mýty a skutečnost, jež zachycuje, jak se měnilo vnímání osobnosti Tomáše Garrigua Masaryka v různých etapách novodobých dějiny. Snaží se představit osobnost T. G. Masaryka jako konsensuální ikonu české společnosti a poukázat na skutečnost, jak různé interpretace a desinterpretace T. G. Masaryka v průběhu 20. století ovlivnily a stále ovlivňují pohledy na jeho osobnost a jeho odkaz.

  • Odboj a odpor proti komunistickému režimu: Případ Světlana, 2. listopadu 2017, 13—17 hodin, Valašské muzeum v přírodě v Rožnově pod Radhoštěm, Palackého 147, Rožnov pod Radhoštěm

Seminář pro učitele dějepisu a občanské výchovy je zaměřen na fenomén protikomunistické rezistence na počátku 50. let. Na konkrétním případu organizace Světlana budeme ilustrovat, co to byl protikomunistický odboj, resp. co o něm můžeme dnes říci a jak se proměňoval jeho obraz. Představíme i aktuální výstavu o Světlaně a způsoby, jak se dá didakticky využít. V rámci semináře vystoupí historik Zdeněk Homola a didaktik Jaroslav Pinkas.

  • Archiv a historický pramen ve výuce, 3. listopadu 2017, 9:00—15:00, Ústav pro studium totalitních režimů, Hadovka Office Park, Evropská 2590/33c, Praha 6

Seminář se zaměří na možné podoby práce s primárními prameny ve výuce. Při práci s konkrétními materiály ukážeme, že pramen vhodně použitý ve výuce může mít nejen funkci motivační a ilustrativní, ale může se také stát předmětem podrobné analýzy.