Proti boží přírodě

  1. Jak byste popsali fenomén „mechanizace zemědělství“? Jsou zemědělské stroje proti „boží přírodě“?

Knížek označuje kombajny jako obludy, které jsou proti boží přírodě, plaší ptactvo a zvěř a vnáší mezi lidi sváry. Knížkova postava poukazuje na to, že stroje (ale i družstevnictví a socialismus) přicházejí do starého řádu, který byl vystavěn na jiných principech. V době, do které je seriál situován, působí Knížek anachronicky, starý řád již neexistuje a vše funguje podle nového socialistického uspořádání. Zajímavé je, že i celý seriál poukazuje na problémy spojené se socialistickým zemědělstvím (stroje-kombajny skutečně vnáší mezi lidi sváry), společnost je ale schopna tyto problémy překonat a nakonec plně využít produktivitu socialistického systému (stejně jako Kubánek „srovná“ všechny kombajnéry včetně odbojného Straky).

Plechová kavalérie (1979, r. Jaroslav Dudek)

Sedmidílný seriál ze sklonku 80. let je sledem příběhů party kombajnérů, kteří v průběhu jednoho léta putují za sklizní po celé republice. Úspěchu žní byla režimem opravdu přikládána velká důležitost, ačkoliv dnešnímu divákovi připadá většina zápletek seriálu banální. V porovnání s ostatní seriálovou produkcí není Plechová kavalerie prvoplánově ideologická, je však prodchnuta étosem socialistické práce a načrtává stereotypní obraz venkova a zestátněného zemědělství. Větším důrazem na osobní starosti hrdinů navazuje na starší epos scenáristy Jaroslava Dietla a režiséra Jaroslava Dudka – Nemocnici na kraji města. Režisér Dudek uplatnil podobné režijní postupy už v československém sitcomu Taková normální rodinka (1971), ale i v 90. letech v seriálu Hospoda (1996).