Občanská vybavenost

  1. Co a proč nabízí matka v ukázce paní v plášti?
  2. Charakterizuje ukázka nějaký rys výstavby sídlišť a sociální situace na začátku 80. let?

Film Panelstory zachycuje různé sociální důsledky urychlené výstavby sídlišť v 70. a 80. letech, byla to režimní reakce na bytovou krizi a baby boom, způsobený dospíváním silné poválečné generace, která sama zakládala rodiny a pořizovala si děti (takzvané Husákovy děti). Panelová sídliště byla stavěna spíš kvantitativně, ale urbanisticky nešťastně. Na sídlištích především chyběla občanská infrastruktura – v této ukázce zejména jesle a školy, tolik potřebné pro Husákovy děti. Ačkoliv oficiální propaganda hlásala, že každé dítě v socialistickém Československu má zajištěné místo ve školce, realita byla složitější. Kapacita nových zařízení nedostačovala a dostat dítě do jeslí mohl být složitý úkol zahrnující známosti nebo v tomto případě úplatky.

Panelstory (1979, r. Věra Chytilová)

Film z roku 1979 nese rukopis režisérky Věry Chytilové. Jednotlivé scény s nadsázkou vykreslují charakteristické rysy veřejného i soukromého života za normalizace – fušeřinu ve stavebnictví, podplácení, ulejvání v práci a naopak důraz na soukromí. Oproti jiným autorčiným společenskokritickým filmům je tento zasazen do vizuálně silného prostředí nedostavěného sídliště. Film však není primárně kritikou politického systému, ale celého hodnotového žebříčku společnosti. Téma bylo autorce přiděleno, když bylo zastaveno natáčení filmu Kalamita, podle zadání se mělo jednat o oslavu velkého projektu socialistického plánování – výstavby sídliště Jižní Město v Praze. Film však vyznívá jednoznačně kriticky a z těchto důvodů bylo jeho uvedení do kin problematické, k divákům se dostal až po roce od natočení a jen ve vybraných mimopražských kinech. Přesto získal hlavní cenu na festivalu v San Remu, kam jej autorka tajně vyvezla. Do široké distribuce přišel snímek až v roce 1988 hlavně díky pozitivnímu přijetí na festivalu v Moskvě, který se odehrál v atmosféře glasnosti.