Kamil Činátl, PhD. (*1975)

Contact information (landline, work email address)

+420 725 002 110, kamil.cinatl@ustrcr.cz

Professional Specializations (research themes)

  • The pedagogy of history, memory studies and commemorative culture, history in the public space, the methodology of historical sciences

Education

  • 1993 - 2000: History and Czech Language and Literature, Philosophical Faculty, Charles University in Prague
  • 2002 - 2008: doctoral studies, Department of Czech Literature and Literary Sciences, Philosophical Faculty, Charles University in Prague

Professional Experience

  • 1996 - 2011: History and Czech Language and Literature Teacher at various Prague grammar schools (Orbis Pictus, Buďánka, Gymnázium Jana Keplera)
  • 2008 - present: history pedagogue at the Department of Education, Institute for the Study of Totalitarian Regimes
  • 2009 - present: expert assistant at the Institute of Czech History, Philosophical Faculty, Charles University, Prague

Teaching experience

  • Lecturing at seminars for teachers, instruction at the Department of Pedagogy, Theory, and Methodology of the Historical Sciences, Institute of Czech History, Philosophical Faculty, Charles University, Prague

Grant projects (Grantee or co-grantee)

  • Main Grantee: Inovace výuky dějepisu: vývoj digitální aplikace pro práci s prameny (TAČR Omega 2016-2017) (Projekt Omega- co-grantees)

Awards for Professional Activity

  • Arnošta of Pardubice Prize for extraordinary contributions to education (2016)

Bibliography (selected)

Professional Monographs

  • Kamil ČINÁTL, Naše české minulosti, aneb jak vzpomínáme, Prague 2014.
  • Kamil ČINÁTL, Dějiny a vyprávění: Palackého dějiny jako zdroj historické obraznosti národa, Prague 2010.
  • ČINÁTL, Kamil and PINKAS, Jaroslav: Dějiny ve filmu: film ve výuce dějepisu. Prague: ÚSTR 2014.

Studies and chapters in collections

  • ČINÁTL, Kamil. Dějepis na hranici, in: Kateřina LOZOVIUKOVÁ, Jaroslav PAŽOUT (ed.): Život na československých hranicích a jejich překračování v letech 1945-1989, TU Liberec 2017, pg. 214-235.
  • ČINÁTL, Kamil. Užitá paměť: populární představy minulosti a přítomnosti v televizních seriálech. In: Petr KOPAL (ed.): Film a dějiny 4: Normalizace. Prague: ÚSTR 2014, pg. 491-509.
  • ČINÁTL, Kamil. Filmová rodina jako místo paměti: didaktické perspektivy. In: Petr KOPAL (ed.): Film a dějiny 4: Normalizace. Prague: ÚSTR 2014, pg. 622-629.
  • ČINÁTL, Kamil. Filmová paměť stalinismu. Obrazy minulosti jako stabilizátor paměti a sociálních rámců kolektivního vzpomínání. In: FEIGELSON, Kristian, KOPAL Petr (ed.): Film a dějiny 3. Politická kamera – film a stalinismus. Prague 2012, pg. 304-320.
  • Kamil ČINÁTL, Dějiny v zrcadle dějepisu: dobové dějepisné učebnice jako školní pramen. In: Historie-otázky-problémy, 4/2012, v. 1, pg. 101-117.

Educational materials

  • ČINÁTL, Kamil, CHOMOVÁ Juliána, MAHA, Jiří and PÝCHA, Čeněk. Dějepisné sešity: Toufar. Prague: ÚSTR 2016. Available online.
  • ČINÁTL, Kamil, MAHA, Jiří and PÝCHA, Čeněk. Historie 1950: příběhy jednoho zázraku [Educational DVD]. Prague: ÚSTR 2014.

Work published in the media

  • Kamil ČINÁTL, Jak funguje komiks ve škole, in: Dějiny a současnost 5/2017, pg. VII-VIII.
  • Kamil ČINÁTL, Sdílené představy o minulosti: co o nás říkají naše učebnice dějepisu? in: Dějiny a současnost 8/2015, pg. 13-16.

Foreign language material

  • Cyril BROM, Jaroslav CUHRA, Kamil ČINÁTL, Vít ŠISLER, Lecture Notes in Computer Science (Stories from the History of Czechoslovakia, A Serious Game for Teaching History of the Czech Lands in the 20th Century, Notes on Design Concepts and Design Process, 2012, pg. 67-74.
  • Kamil ČINÁTL, Film im Geschichtsunterricht, in: Grenzstreifen – die deutsch-tschechische Grenze im Film, Prague, Goethe Institute 2013, online: http://www.goethe.de/ins/cz/pro/grenzstreifen/Film_im_Geschichtsunterricht.pdf