Dilema kariéry

  1. Co nabízí postarší muž mladé dívce? Jak argumentuje?
  2. Jak se ona s jeho nabídkou vyrovnává a proč?

V určitých oborech byl člověk dříve nebo později konfrontován s tlakem, aby vstoupil do KSČ. V žurnalistické profesi (o níž se jedná v ukázce), která ovlivňuje veřejné mínění, byl tlak na spolupráci a loajalitu silnější než jinde. Starší redaktor nenutí studentku násilím nebo pohrůžkami, naznačuje pouze, jaké kariérní možnosti by se jí jako člence strany otevřely. Všimněme si, že otázkami víry v komunistickou ideologii se vůbec nezabývá – vstup do strany je „jen formalita“ a pracuje se s ním jen jako s pragmatickým pracovním rozhodnutím, členství je ten „správný vlak“. Ačkoliv se tedy nejedná o otázku života a smrti, problém, jak odmítnout, pronásleduje hrdinku ve snech i v běžném životě. V takto mladém věku bylo dilema mezi morální čistotou a vysněnou prací velmi složité.

Díky za každé nové ráno (1994, r. Milan Šteindler)

Čtyřmi Českými lvy oceněná tragikomedie vypráví s ironií a nadhledem příběh dívky Olgy (Ivana Chýlková), která dospívá a zakládá rodinu v realitě 70. a 80. let. Poetický scénář Haliny Pawlovské, která se inspirovala vlastní životní zkušeností dcery ukrajinského emigranta, zfilmoval režisér Milan Šteindler. Snímek zachycuje v české kinematografii netradiční obraz atmosféry tzv. normalizace. Na pozadí scén rusínského folkloru (zdůrazněných hereckým výkonem Franciszka Piesczka) poznáváme 70. léta z perspektivy málo sebevědomé dívky Olgy, která se potýká s problémy a řeší dilemata osobního života (touha po lásce a pocit vlastní nedostatečnosti), do něhož navíc vstupuje politická realita doby.