B - Společnost
Kapitola ilustruje některé jevy charakteristické pro českou společnost v letech 1969–1989. Nejde o úplný popis dobové sociální skutečnosti, ale o výběr témat, který určila nejen povaha zdrojů, ale především didaktický potenciál konkrétního jevu. Podkapitoly a v nich zařazené kategorie se v některých případech prolínají, nešlo nám o encyklopedický popis sociální skutečnosti. Vybrané ukázky nabízejí žákům srozumitelný obraz dobového společenského prostředí, v němž se konkrétní lidé nějak rozhodovali a volili různé strategie jednání, aby dosáhli rozličných cílů. Jejich rozhodování bylo přitom vztaženo k různorodým hodnotám a omezeno dobovými společenskými a politickými podmínkami. Nabízené ukázky mají povětšinou podobu drobných příběhů a zobrazují aktéry dění v situacích, z nichž žáci mohou dobové reálie alespoň do jisté míry rekonstruovat. Jednotlivá témata představují spíše určité vzdělávací modely, v jejichž rámci mohou žáci (v duchu pedagogického konstruktivismu) porozumět dobové sociální praxi, srovnávat ji s dnešní situací a odpovědně formulovat vlastní postoje a hodnocení. Mohou si tak lépe uvědomit, že společnost nepředstavuje jen statický soubor institucí a norem, ale že její nestálou podobu určuje dynamický proces, v němž konkrétní lidé tyto instituce a normy svým jednáním nějak naplňují, posouvají či upravují.
Vybrané společenské jevy (autorita ve společnosti, vzestup a pád v zaměstnání) zohledňují srozumitelná a svým způsobem atraktivní témata a nabízejí se též jako konceptuální rámce pro porozumění době „normalizace“. Jsou to zajímavé, dějově dramatické momenty či zápasy, chvíle, ve kterých se tematizují i problematizují společenské normy a hodnoty. Zároveň však žákům ukazují situace, které jsou pro ně i přes časový odstup představitelné, protože se vztahují k jejich vlastní žité skutečnosti (Co kdyby dnes byla povinná vojenská služba? Co kdyby rodiče přišli o práci?). Ukázky lze chápat jako dílčí sondy do komplexnější problematiky. Za podstatné považujeme, aby žáky téma zaujalo a aby si nad ukázkami kladli otázky, které lze dále rozvinout v diskuzi či výkladu.
Mezigenerační vztahy,
Mladí lidé a vzdělání,
Názory zaměstnanců v roce 1987,
Vedoucí pracovníci,
Politický profil,
Glosa Václava Havla,
Disent,
Generační trauma,
Odlišná zkušenost,
Stáří,
Generační střety,
Kolegové na pracovišti,
Přístup k mladým,
Zatčení z politických důvodů,
Partnerské vztahy,
Mladá rodina,
Cizinec ze Západu,
Zabitej čas,
Podoby emigrace,
Lidé na okraji,
Disident,
Vietnamci v Čechách,
Obraz Romů,
Undergroundová komunita,
Místní správa,
Discopříběh mládeže
Tajemník a zájmy pracující třídy,
Vstup do strany,
Život ve stínu hranice,
Pohraničí,
Úkoly VB,
Mládež optikou VB,
Desetiletí duchovní obnovy,
Potlesk na sjezdu,
Postup VB při vydávání pasu,
Kontrola občanských průkazů,
Vojenské cvičení,
Zásah VB ,
Étos udavače,
Možnosti obhajoby,
Vyšetřování StB,
Hraničářská idyla,
Étos estébáků,
Postoje vůči režimu,
Modernizace televize,
Československá televize: dobový pohled,
Obraz armády
Dobové rituály,
Výzdoba k výročím,
Oslava Svátku práce,
Pohřeb,
Svátky socialismu,
Volby jako rituál,
Podniková estráda,
Hledání rezerv v systému,
Oslavy MDŽ,
Vánoce,
Kapitáni průmyslu
Dohled nad uměleckou tvorbou,
Volný čas,
Strach z postihů,
Angažovanost režiséra,
Umění ve službách ideologie,
Pojízdná prodejna,
OPBH,
Obraz narkomana,
Étos prodavače,
Sociální status,
Rodinné strategie,
Pravda jako pedagogický problém,
Moc a kultura,
Zásah VB proti vekslákům,
Podoby sociálního vzestupu,
Interrupční komise,
Vojenská služba,
Hodnoty funkcionáře,
Svědomí,
Postoje a hodnoty (egoismus),
Korupce,
Církev a moc,
Fronta na manšestr,
Asimilace,
Krádeže materiálu,
Brigáda,
Přístup ke vzdělání,
Vzestup v zaměstnání,
Pád v zaměstnání,
Podplácení,
Občanská vybavenost,
Uklízečky,
Vystěhování z bytu,
Známosti,
Dilema kariéry,
Těhotenství,
Limity odporu vůči režimu,
Dvojí měřítko,
Životní perspektivy,
Bloky,
Metody StB: nabídka,
Staré a nové bydlení,
Činnost StB,
Rozdílnost zájmů,
Žňový štáb a pribináčky,
Jazyky představitelů moci,
Přístup k zákazníkům,
Dobová omezení,
Postoj k cizincům,
Neoficiální služby,
Přijímání zodpovědnosti,
Restaurace a jídelny 1,
Restaurace a jídelny 2
Lékařská etika,
Ideální vedoucí pracovník,
Černá jízda 1,
Obraz dynamického manažera,
Kariéristé,
Feminizace školství,
Autorita lékaře,
Autorita,
Kompetence vedoucích pracovníků,
Horníci,
Hlasování proti – konflikt s normou,
Gerontokracie