Angažovanost režiséra

  1. V jakých souvislostech zmiňuje režisér Sequens angažovanost?
  2. V samotném závěru své promluvy zmiňuje „ty, kteří spolurozhodují“. Koho si pod tímto označením můžeme představit?

Jiří Sequens patřil mezi talentované tvůrce v šedesátých a sedmdesátých letech. Do jeho tvorby se počítají stejně tak Hříšní lidé města pražského jako 30 případů majora Zemana. Sequensova tvorba v sedmdesátých letech vycházela vstříc ideologickým potřebám režimu. Jeho projev v oblíbeném pořadu Křeslo pro hosta prozrazuje velkou sečtělost a erudici. Pojem angažovanost vnímá v dobovém duchu jako službu společnosti. Ve své promluvě se snaží interpretovat angažovanost neideologicky, ovšem v závěru připomíná i „hru na angažovanost“, kterou prý lidé od filmu i „ ti, kdo spolurozhodují“ poznají.

Křeslo pro hosta (ČST, 1980)

Televizní pořad vysílaný Českou televizí od roku 1980. Slovanský tanec od Antonína Dvořáka, titulní melodie pořadu, zahajoval 30minutový pořad, ve kterém se pravidelně objevovaly známé a zajímavé osobnosti, kterým byly kladeny rozličné otázky z publika. Pořad ilustruje televizní kulturu 80. let 20. století, která měla odlišné parametry než dnešní zábava. Přístup k „celebritám“ byl daleko více pietní a uctivý, na druhé straně nesměla chybět pozitivní a oceňující prohlášení loajality vůči režimu.